Header blog

5 tips om van Black Friday een succes te maken

We ontkomen er niet meer aan; op de vierde vrijdag van november is het Black Friday. Dit jaar dus op vrijdag 27 november. Een dag die in de afgelopen jaren enorm in populariteit is gestegen. Niet alleen bij consumenten maar ook bij retailers. In deze blog vertellen we u waar we deze dag eigenlijk aan te danken hebben en hoe u er als ondernemer op in kunt spelen.

Overgewaaid uit Amerika

Als u zo’n 10 jaar geleden een gemiddelde Europeaan vroeg of hij wist wat Black Friday was, had u waarschijnlijk een ontkennend antwoord gekregen. Logisch want in 2015 waaide deze extreme koopjesdag via het social media over naar Europa.

Het verhaal over het ontstaan van deze dag is niet eenduidig. De een zegt dat de politie van Philadelphia de vrijdag na Thanksgiving Day deze naam gaf, vanwege de enorme verkeersdrukte die ontstond door burgers op koopjesjacht. Een tweede verklaring is dat Black Friday de start van de kerstinkopen inluidde. Een periode waarin Amerikaanse ondernemers zwarte cijfers in de boeken konden noteren, in plaats van rode. Dit laatste verhaal wordt het meest gebruikt als verklaring.

Moet u als ondernemer meedoen?

Laten we eerlijk zijn. Black Friday heeft ook wat negatieve kanten. We zien elk jaar weer de beelden van een enorme mensenmassa die, soms vechtend, op jacht gaat naar de pareltjes tussen alle aanbiedingen. De extreme kortingen op hebbedingen is in dat opzicht niet echt duurzaam of sociaal. Anderzijds biedt het retailers wel een mooie mogelijkheid om (trouwe) klanten te verwennen met mooie kortingen. Op deze manier kunt u ook uw voorraad uitdunnen en plaats maken voor nieuwe producten. Daarnaast biedt het een uitgelezen kans om uw winkel onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten.

Header blog

Wat kunt u doen als ondernemer?

Dit jaar is Black Friday anders dan anders. Zowel online als offline ondernemers zullen op een andere manier te werk moeten gaan. Hieronder volgen onze 5 tips om van deze Black Friday een succes te maken.

Tip 1: Maak goede Black Friday deals
De basis van succes is natuurlijk een aantrekkelijke deal. Veel leveranciers bieden voor Black Friday speciale deals aan, maak hier gebruik van. Ook Dugros biedt speciale deals aan. Bezoek de actiepagina en verras uw klanten met een mooie aanbieding.

Tip 2: Houd het simpel
Maak het uw klant niet lastig om te profiteren van de deal. Klanten willen vandaag de dag gemak en snelheid. Vermijd acties waarbij klanten aan allerlei voorwaarden moeten voldoen. Daarmee voorkomt u ook onduidelijkheid bij klanten.

Tip 3: Communiceer over uw deal
Klanten moeten van de deal weten. Zet daarom al uw social media kanalen in. Wij hebben al eens een video gemaakt over adverteren op social. Vergeet ook niet om nieuwsbrieven te sturen. Doet u dat nog niet? Kijk dan naar de veelal kosteloze mogelijkheden van bijvoorbeeld: Mailchimp.

Tip 4: Zorg voor online koopmogelijkheid
Als ondernemer met webshop kunnen klanten bij u ‘coronaproof’ inkopen. Heeft u geen webshop? Probeer dan toch een online alternatief aan te bieden bij klanten. Zo stelt u ze in staat toch op afstand bij u te kopen. Denk bijvoorbeeld aan verkopen via Facebook, Instagram of telefonisch. Zorg dat u bereikbaar bent voor verkoop via deze online kanalen.

Tip 5: Spreid Black Friday uit
Bang dat u de drukte met Black Friday niet aan kunt? Spreid de acties over een aantal dagen. Kijk maar eens hoe retailers als Mediamarkt, Coolblue of Bol.com dat doen. Vergeet bijvoorbeeld ook Cyber Monday niet

Succes met de verkoop!

Wij hopen dat u iets aan deze tips hebt en wensen u een goede verkoop toe! Mocht u vragen hebben over een van deze tips, stuur dan gerust een mail naar marketing@dugros.nl. We helpen u graag om nog meer uit de verkoop van tassen en portemonnees te halen.

Ideal of Sweden

    Ideal of Sweden